

Rätt gummiblandning; Mönster för acceleration, slide-stöd, broms och lättrullat; Tålig stomme och överlag ett mycket hållbart däck;
MRF ZDM3 är ett väldigt bra alternativ till R800, men kan även kombineras dessa grusdäck.
MRF ZG3 205/65-15 som drivdäck på bakhjulsdrivna bilar (RWD) i kombination med ZDM3 eller KUMHO R800 som framdäck (185/65-15 till 195/70-15).
Det finns inte ett enda mönstervinkel som inte är rätt för sitt ändamål. Skillnaden mellan mönster och mönster är att ett "rätt" mönster förflyttar bilen framåt och sprutar mindre grus bakåt. Ett slidemönster skall inte bromsa slidet utan tvinga bilen tillbaka i spår. KUMHOs 800 mönster arbetar som kattens klor. Har du lite kraft i motorn så får du det grepp som du och bilen kan producera. Glöm inte att stommen skall arbeta rätt. Den skall klara av rallykörning men vara så följsam att du inte får tjuvsläpp när stommen klarar av viss belastning och sedan bara tappar allt grepp.
Gummiblandning | Blött/ Regn |
Fuktigt/ glatt |
Normalt/ jämnt |
Ojämnt/ grovt |
|||||||||||||
K33 | Soft | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
K71 | Medium | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||||
K91 | Hard | x | x | x | x | x | x | x | x |
Gummiblandning | 0°C | 5°C | 10°C | 15°C | 20°C | 25°C | 30°C | 35° C↑ |
|
KUMHO K33 | Soft | x | x | x | x | x | |||
MRF SS | Super Soft | x | x | x | x | ||||
KUMHO K71 | Medium | x | x | x | x | ||||
MRF S | Soft | x | x | x | x | x | x | x | |
KUMHO K91 | Hard | x | x | x | |||||
MRF M | Medium | x | x | x | x |
KUMHO har 3 blandningar för grus, varav vi i Skandinavien använder 2 (K33 Soft och K71 Medium)
En fantastisk gummiblandning med långt register, K33 fungerar mycket bra från +5°C till +25°C.
Fantastiskt på blött, fuktigt men även torr väg och K33 ger max fäste direkt—till och med utan förvärmning.
Sprint blandning? Ja, men också bra på långa SS—på allt från GRE till WRC och på FWD, RWD till 4x4. K33 på driven på en KIt car Golf—är svårslaget.
K33 på en vass Volvo 940 både fram och bak—vinnande uppsättning på de flesta underlag.
Gummiblandningen tål värme och härdar långsamt—men om du åker brett är en nackdel med K33 att greppet i gummit är så bra att bilen inte glider att stommen och mönstret kan “falla undan”. Vår rekommendation är att ändra ingångs linjen i kurvorna—med lätt slide bak—lätt linje korrigering fram och våga gasa så linjen blir rak.
Hållbart och ärligt.
Lägsta arbetets temp. är 15 grader och uppåt.
Tål massor med värme, tunga bilar eller hårda och varma vägar. Bra på alla underlag men som bäst på torrare och varmare vägar. Om inte däcken får arbeta i sitt "bästa" temperatur register så kan man uppleva att grepp-kanterna chippas av—istället för att man ser hur gummit har arbetat.
Vi säljer mer K33 i Sverige medans K71 är populära i Finland. Deras vägar och körsätt är annorlunda—hastigheten högre—vägarna är bredare, samt att vi i Sverige vill vi att däcket skall greppa direkt från första metern—så när däcket, föraren, bil och fjädring börja bli varma eller på gränsen till över varma så är våra svenska däck också varma vilket fordrar att man inte tappar koncentration och det raka spåret.
Finska förare verkar resonera med att använda Medium K71:
Ta i utav bara den och däcket får sin bästa temperatur en bit in på sträckan—när sedan däcket är varmt och som bäst så är kanske bil och förare så varma att dom börjar tappa orken—men det är då som K71 är som bäst och ger en ärlig och hållbar kamp om vinsten!
För varmt väder—använd torr luft eller verkstads luft—med låg fuktighet. Luften i kompressor utan effektiv avfuktare gör att däcken blir snabbare värma. Även tyngre bilar på dålig väg så rekommenderar vi att man går ut med 1,8 KG runt om. Innan starten på SS1 om du har fått upp väg temp i däcket så kan du lätta på lufttrycket, men testa och dokumentera vad som känns rätt under olika förhållanden. Som exempel kan 1,6–1,7 KG fram på en tung bil—med 2 hekto mindre bak vara ett bra luft tryck att börja med för att hitta rätt balans. Om ni åker sprint eller har mycket kort avstånd till SS1 så kan ni börja med 1,4–1,5 KG för kallt däck.
Lägre lufttryck leder till snabbare uppvärmning, bättre grepp och rakare linje. Färre hästkrafter, öka lufttryck för mindre rullmotstånd samt minskat grepp.
Storlek | Diameter | Betäckning | Fälg- bredd |
Rekommenderad Fälgbredd |
Total- (mm) |
Diameter (mm) |
Anläggnings- (mm) |
Mönster- djup (mm) |
Radie (mm) |
Total Omkrets (mm) |
13" | 175/70-13 | 82Q | 5 | 5-6 | 176 | 581 | 150 | 10.3 | 263 | 1772 |
13" | 185/70-13 | 86Q | 5.5 | 5.5-7 | 191 | 595 | 163 | 10.6 | 268 | 1815 |
13" | 195/70-13 | 89Q | 6 | 5-6.5 | 200 | 608 | 168 | 10.6 | 273 | 1854 |
14" | 175/65-14 | 82Q | 5 | 5-6 | 178 | 590 | 148 | 10.3 | 269 | 1800 |
15" | 185/60-15 | 84Q | 6 | 5-6.5 | 190 | 610 | 162 | 10.6 | 280 | 1861 |
15" | 195/65-15 | 91Q | 6 | 5.5-7 | 204 | 640 | 164 | 10.6 | 292 | 1952 |
15" | 205/65-15 | 94Q | 6.5 | 5.5-7 | 209 | 647 | 181 | 10.6 | 294 | 1973 |
15" | 175/70-15 | 86Q | 5 | 5-6 | 180 | 631 | 150 | 10.3 | 288 | 1925 |
15" | 195/70-15 | 92Q | 6 | 5.5-7 | 205 | 655 | 174 | 10.3 | 297 | 1998 |
Du kanske också gillar