MRF ZG3
Rallydäck för kraftfulla rallybilar!
Asymmetrisk, mjukt kurvigt mönster—optimerat för att hålla en stabil linje under stigande påfrestningar när man går in för att ta kurvor.
MRF ZG3 är en vidareutveckling på ZDM3. MRF ZG3 är framtaget för tyngre samt kraftfulla rallybilar, så som R5, 4X4, Grupp A, Appendix-K, Porsche, Opel 400, och Volvo 240 och passar sig utmärkt på skandinaviska vägar.
Kombinera olika mönster och storlekar fram och bak för bästa prestanda
MRF ZG3 205/65-15 som drivdäck på bakhjulsdrivna bilar (RWD) i kombination med ZDM3 eller KUMHO R800 som framdäck (185/65-15 till 195/70-15).
MRF grusdäck med mycket stabil stomme och insidan av mönstret är utformat för att ge en optimal kraftöverföring till backen under acceleration och inbromsning, samtidigt som utsidan av mönstret är designat för maximalt grepp under kurvtagning. MRF har även visat att de kan producera ett punkteringssäkert rallydäck till ett vettigt pris, som framförallt är riktigt härligt att åka med!
Gummiblandningar och lufttryck för grus och rally
Vilken gummiblandning passar baserat på temperatur
Gummiblandning | 0°C | 5°C | 10°C | 15°C | 20°C | 25°C | 30°C | 35° C↑ |
|
KUMHO K33 | Soft | x | x | x | x | x | |||
MRF SS | Super Soft | x | x | x | x | ||||
KUMHO K71 | Medium | x | x | x | x | ||||
MRF S | Soft | x | x | x | x | x | x | x | |
KUMHO K91 | Hard | x | x | x | |||||
MRF M | Medium | x | x | x | x |
Lufttryck
För varmt väder—använd torr luft eller verkstads luft—med låg fuktighet. Luften i kompressor utan effektiv avfuktare gör att däcken blir snabbare värma. Även tyngre bilar på dålig väg så rekommenderar vi att man går ut med 1,8 KG runt om. Innan starten på SS1 om du har fått upp väg temp i däcket så kan du lätta på lufttrycket, men testa och dokumentera vad som känns rätt under olika förhållanden. Som exempel kan 1,6–1,7 KG fram på en tung bil—med 2 hekto mindre bak vara ett bra luft tryck att börja med för att hitta rätt balans. Om ni åker sprint eller har mycket kort avstånd till SS1 så kan ni börja med 1,4–1,5 KG för kallt däck.
Grundprincipen för lufttryck
Lägre lufttryck leder till snabbare uppvärmning, bättre grepp och rakare linje. Färre hästkrafter, öka lufttryck för mindre rullmotstånd samt minskat grepp.
Storlekar, mönsterdjup och mått tabell
Diameter | Total | Anläggning | Typ | |
175/70-13 | 575 | 180 | 145 | ZGM |
185/70-13 | 590 | 190 | 165 | ZDM3 |
185/60-14 | 570 | 185 | 150 | ZDM3 |
175/70-15 | 632 | 180 | 150 | ZDM3 |
185/65-15 | 620 | 185 | 150 | ZDM3 |
195/65-15 | 635 | 205 | 170 | ZDM3 |
195/70-15 | 650 | 205 | 170 | ZDM3 |
205/65-15 | 645 | 210 | 180 | ZG3 |
Full rulle i SM med MRF—Isac Nordström i Ford R2. Grattis till bra resultat!
Du kanske också gillar